maandag 30 juli 2012

Introductie hockey is groot succes!


 De introductie van hockey door onze nieuwe vrijwilligers is een groot succes gebleken! De afgelopen drie weken hebben zij hockeyclinics gegeven in het township Imizamo Yethu en op een aantal basisscholen. De kinderen zijn zo enthousiast dat we ons serieus afvragen of hockey geen vaste sportactiviteit/project kan worden naast het volleybal, voetbal en zwemmen. Hopelijk zeggen de foto's genoeg...


 Foto: 21:28  ….. Eekel 2 has landed !!

Re-united, je moet er bij zijn geweest om het te begrijpen :)

Vandaag hard gewerkt tot het einde aan toe, 18:00 daarna snel naar huis wat eten en kanjers ophalen, Waanzinnige dag !. De hele dag de met een dikke glimlach rond gelopen. Vanochtend begonnen eerst met de laatste les op Observatory en de laatste meiden aangewezen voor toernooi daarna snel nog naar Houtbaai om een uurtje te praten met Lungile en om zijn rapport te bekijken. Had gisteren een vriendschapsverzoek op facebook van Lungile via de schoolcomputer :). We hadden ‘s avonds een pakket gekocht voor hem wat hij nodig voor school; goeie rekenmachine, passers, schriften, ego's etc. Ook zijn transport geregeld voor de komende 2 maanden naar school en afspraak met hem gemaakt dat hij er voor gaat en dat ik bij een goed rapport (sept) de volgende maanden ook ga regelen voor hem. Goed besproken met Kevin, onze lokale held, die verbonden is met de organisatie van Carine. Want geven is niet moeilijk; het moet zin hebben, uitgevoerd worden, aansluiten bij totale situatie en vooral ze moeten er wat voor doen.

Stay focussed Lungile, stay focussed; your dream, your life, your decisions ! 
 
Daarna de kinderen opgehaald uit de township om naar toernooi te gaan, we hadden gewoon iedereen (!). Bijzonder want ze zijn echt zo ongrijpbaar als wat en worden met de dag geleefd zelfs Christopher die huisarrest omdat ie blijkbaar gestolen had was uit zijn geslopen om mee te gaan. Op Morgonson zaten de toeschouwers al te wachten, limonade, honderd sinaasappelen, prijzen, zonnetje erbij dus meteen aan de bak om iedereen een tenue passen. Af en toe wat groot maar we hadden precies genoeg mee voor iedereen hoewel ik me eigen tenue wel heb moet weggeven (daar gaat mijn handtekening van de aanvoerder van Nederlands elftal) maar dit meisje heeft wel moeten beloven door te gaan tot het Nationale elftal.  Wat waren ze blij dat ze de tenues mochten houden … Daarna praatje voor iedereen; fairplay, safety, be a team and energy. Klaar voor de eerste wedstrijd !







Foto: Wat speelde ze goed, let op de mooie push :)




Foto: En de meiden van grade 5:
 
 

Volg docenten van Regius College, Schagen- project High School

25 juli 2012
Wat is de dagelijke realiteit van de leerlingen van Houtbay Highschool?

Drugs: tik (amphetamine), dagga (cannabis), alcohol, tienerzwangerschappen, aids, kinderen die alleen met een broertje of zusje in een shack in het township wonen, gangsterism (jeugdbendes), stroperij, ondervoeding, de enige maaltijd die veel kinderen krijgen is de maaltijd op school (dit is dan ook voor veel leerlingen de enige reden om naar school te komen), een uitzichtloos toekomstperspectief (zelfs als je een diploma haalt, kun je geen vervolgopleiding betalen of werk vinden).
Wij hopen in deze realiteit toch een bijdrage te leveren aan een betere toekomst voor een aantal van deze leerlingen. Hoe doen we dat dan?

Vandaag hebben we de handen uit de mouwen gestoken om het studiecentrum een extreme make-over te geven. We hebben boekenkasten in elkaar gezet, hierbij geholpen door conciërges en leerlingen. Hierdoor konden we de boeken, die al tijden in dozen opgestapeld in de ruimte stonden, ordenen. We hebben zo een literatuurhoek en een hoek met naslagwerken ingericht.

Ook hebben we anti-virussoftware op de computers geïnstalleerd en hebben we een begin gemaakt met het zoeken naar gratis oefensoftware Engels. Het leercentrum is nu erg populair omdat de leerlingen hier toegang hebben tot internet en daar maken ze ook dankbaar gebruik van voor het opzoeken van hun favoriete YouTube-filmpjes en Facebookpagina’s. Terwijl sommige leerlingen niet eens weten hoe ze een muis moeten bedienen of iets op Google op kunnen zoeken.

Morgen gaan we beginnen met het werkelijk functioneel maken van het leercentrum; er is namelijk een kleine groep leerlingen die wel degelijk heel graag wil leren. Dit centrum biedt hen deze mogelijkheid vooral als er weer eens een les uitvalt.

http://cdn.easyapps.nl/pictures/000/000/000/118/836/094_640x480.jpg?r=0
Ons nieuwe Learner Support Centre in actie


Terwijl vier van ons bezig zijn geweest in het leercentrum, heeft André vandaag de hele dag wiskunde gegeven, en dat in zijn vakantie.
Inmiddels is Ben ook gearriveerd, zodat hij ook een bijdrage kan leveren aan het vak Science.

 3 augustus 2012 
 De laatste dag, wat is de tijd ontzettend snel gegaan. Vandaag was er op school een verkort rooster, zodat we om 13.15 uur het Learners Support Centre feestelijk konden openen.
De laatste lessen voor het project “Storyboards” werden gegeven: in een klas presenteerden de laatste groepen hun storyboard en hadden er weer leuke toneelstukjes van gemaakt. We hadden een Muppetpop mee, zodat deze kon figureren als “Johnny One-Eye”, maar de leerlingen vonden het veel leuker om zelf te acteren als kitten, met de bijbehorende lieve geluidjes.

Ben gaf zijn laatste zelfstandige lessen (volgende week is Mrs. Julius weer terug) in een grade 10 klas. Toen de schoolbel ging en hij zijn tas net gepakt had om naar het lokaal te gaan, kwamen drie leerlingen het centre binnen om hem te halen. Ze waren bang dat hij te laat zou komen. Een grade 10 groep, vergelijkbaar met een derde klas in Nederland!

Adri heeft mooie posters over job orientation gemaakt en opgehangen. Veel leerlingen van de high school dromen van een universitaire vervolgopleiding, maar dit is voor velen van hen veel te hoog gegrepen. Zij hebben vaak niet veel idee van andere beroepsmogelijkheden die zij hebben. Daarom heeft hij posters gemaakt met hierop verschillende groepen van beroepen: beroepen waarbij je je hoofd, je handen en je hart gebruikt. Ook heeft hij met geometrische plastic figuren die je gratis bij Deen allerlei mathematische driedimensionale figuren opgehangen.

Sophie en André hebben vanmorgen even geshopt. Zij haalden een paar lekkere taarten om ons afscheid te vieren. Ook de school had veel lekkere taartjes besteld. Er werden om half twaalf grote dozen binnengebracht. Met een mes erbij. De secretaresse vroeg of we de taartjes even door de helft wilden snijden. Maar toen Sophie en Désirée zagen dat het er heel erg veel waren, dachten ze niet dat dit nodig zou zijn. Later bleek, dat het hier de gewoonte is om meerdere taartjes tegelijk te nemen…..

Om 13.00 uur kwamen de gasten naar het Learner Support Centre: docenten, Carine, Kevin, andere vrijwilligers van Docenten voor Afrika. Ook had Kevin Cynthia meegenomen, zij is een ex-leerling van Houtbay High School en studeert op dit moment accountancy aan de universiteit in Kaapstad. Zij wordt gesponsord door Docenten voor Afrika, de Rotary van Houtbay en KPMG. Doordat haar studieresultaten zo goed zijn, heeft KPMG haar al een contract aangeboden om haar Master op hun kosten te doen.

Mr. Cleophas hield een prachtige toespraak. Hij was blij met het tot stand komen van het Learner Support Centre en gaf aan dat de school op deze wijze verschillende groepen leerlingen de gelegenheid kon geven om hun studieresultaten te verbeteren. Docenten hebben het op Houtbay Highschool niet gemakkelijk en hij gaf aan dat het er echt toe deed wat zij met leerlingen deden. Hoe zij hen konden motiveren en zo bij konden dragen aan een betere toekomst voor hen. Ook las hij een stuk uit de Bijbel voor: Als je karig zaait, zul je karig oogsten, als je rijkelijk zaait, zul je overvloedig oogsten. Hij vergeleek ons met de zaaier en bedankte ons hartelijk voor onze inzet. Ook bedankte hij Carine en Kevin.

Ingrid kreeg daarna het woord. Wij waren deze afgelopen twee weken in de gelukkige positie geweest om met elkaar uit te zoeken wat werkt en wat niet werkt in het Learners Support Centre. Het lokaal had allerlei functies vervuld: van Internetcafé tot meetingplace en ondersteuningscentrum.
Ingrid sprak haar waardering uit voor de docenten van Houtbay Highschool. Zij doen hun werk in een totaal andere context dan wij gewend zijn in Nederland. Docenten zijn in staat zich flexibel op te stellen, want, zoals wij de afgelopen weken wel hebben gemerkt: in Zuid Afrika loopt elke dag weer anders dan je denkt. Daarnaast werken de docenten met leerlingen van zeer uiteenlopende niveaus in grote klassen.

Onze docenten hebben deze week een heleboel geleerd over het schoolsysteem. Wat we mee naar huis nemen is dat het voor deze leerlingen heel erg belangrijk is om een goede opleiding te krijgen, dat is hun enige manier om iets te verbeteren aan hun situatie.

Ingrid bedankt iedereen: de principal van de school: hij heeft ons de gelegenheid gegeven om in zijn school te werken, de vice principal, die ons zo gastvrij heeft rondgeleid, de docenten, die ons hebben toegelaten in hun lessen en met ons hebben samengewerkt, de conciërges, voor hun ondersteuning bij het openen en sluiten van het Learners Support Centre en voor het feit dat we altijd op hun hulp konden rekenen en de dames van de administratie, die ons voorzagen van de juiste roosters en de juiste informatie.
Tot slot gaf zij het woord aan Sophie. Zij las in het Afrikaans (en dat kan ze als de beste) een gedicht voor van Koos du Plessis, genaamd “Afskeid”

Die uurglas het reeds leeg geloop,
die populierboom is gestroop
van elke goue blaar.
En ons, ons staan beteuterd rond
en tuur half skuisweg op die grond –
soos vreemdes vir mekaar.

Ons weet ons wil nog met julle praat,
aar onder in die donker straat
hoor ek die motor toet.
En vir die derde, vierde keer
sit ons ons loodswaar koffer neer
om jou verlaas te groet.

Carine kwam daarna aan het woord. Zij vertelde dat er in de Sentinel van vandaag een artikel stond met een foto. Zij had veel waardering voor de wijze waarop wij als Regiusteam (natuurlijk aangevuld met Adri) deze week veel werk hebben verzet.

Als afscheidscadeau kregen we van de school allemaal de HBHS-stropdas. Het grappige is dat wij de avond daarvoor hadden zitten bedenken dat wij als souvenir van deze weken graag zo’n stropdas wel leuk zouden vinden. Welnu we zijn voorzien en a.s. maandag gaan Adri en Ben getooid met stropdas weer aan het werk als de rest van een welverdiende vakantie in Afrika gaat genieten. Dat zal wel even wennen worden.


http://cdn.easyapps.nl/pictures/000/000/000/118/836/087_640x480.jpg?r=0
De nieuwe 'bieb' van het Learner Support Centre

vrijdag 22 juni 2012

Nieuwsbrief Docenten voor Afrika juni 2012 is uit!

De nieuwsbrief van Docenten voor Afrika is uit! Bekijk de nieuwsbrief hier en lees over de nieuwste ontwikkelingen van de stichting.

Voorbeeld pagina 1, nieuwsbrief juni 2012











donderdag 14 juni 2012

Gezocht per september: wiskunde docenten-vrijwilligers

Gekwalificeerde wiskunde docenten-vrijwilligers/ eigen project stichting/ Kaapstad/ deels gesponsord/ minimaal 4 weken

Stichting Docenten voor Afrika zoekt voor de komende maand september en eventueel een deel van oktober gekwalificeerde docenten/ vrijwilligers voor minimaal 4 weken om in kleine groepjes de eindexamenleerlingen van een High School te begeleiden/ voor te bereiden voor het landelijk wiskunde examen dat 22 oktober van start gaat.

Deze High School,
met leerlingen uit het township van Imizamo Yethu, is gevestigd in de kustplaats Hout Bay op z'n 20 minuten rijden van Kaapstad. Stichting Docenten voor Afrika zal binnenkort samen met de High School een 'Leer Centrum' openen en als vrijwilliger zul je vanuit dit 'Leer Centrum' gaan werken.

Extra begeleiding voor het wiskunde/ accountancy examen is zo belangrijk dat we als stichting fondsen hebben vrijgemaakt om twee gekwalificeerde vrijwilligers te sponsoren voor EUR 200,- p.p. Mocht je willen deelnemen dan betekent dit feitelijk een korting van EUR 200,- op onze projectkosten. Zoals je op onze website kunt lezen hebben we momenteel twee projectkosten mogelijkheden, te weten optie Standaard en optie Extra. Ons aanbod geldt alleen voor optie Standaard.

Heb jij interesse in dit 'deels gesponsorde project'? Om zo echt
waardevol vrijwilligerswerk te doen in Zuid-Afrika? Vul ons contactformulier in we nemen zsm. contact met je op. 

donderdag 31 mei 2012

Vindt ons op het EK Beachvolleybal in Scheveningen, 2 juni

Zaterdag 2 juni vindt in Scheveningen het EK Beachvolleybal plaats. Docenten voor Afrika staat op de informatiemarkt voor het volleybalproject SMASH! in Kaapstad. Kom langs als je in Scheveningen bent!

Houd je van volleybal, reizen en les geven? Deel jouw passie voor volleybal met kinderen op achterstandsscholen in Kaapstad! Docenten voor Afrika is in 2010 een uniek educatief project gestart om op achterstandsscholen volleyballes te geven. Via deze teamsport leren de leerlingen een aantal belangrijke (sociale) vaardigheden. De vaardigheden helpen om hun leven positief op te bouwen en daarnaast hun eigenwaarde en zelfvertrouwen te vergroten. Wil jij met sport en coaching een verschil maken in het leven van kinderen uit townships in Kaapstad? Meld je nu aan voor het volleybalproject SMASH!

flyer voor geïnteresseerden volleybalproject SMASH!

vrijdag 25 mei 2012

Ervaring Bart: sportstage Kaapstad


Mei 2012
De eerste stagedag begon om kwart voor 9 in de ochtend. We werden opgehaald door Kevin, onze projectleider, die ons naar een school bracht in Houtbay. In Zuid-Afrika worden de basisscholen betaald door de overheid. Zo kunnen ook alle kinderen uit de townships naar school gaan. Op die manier blijven de kinderen overdag van straat en kunnen de slimme onder hen misschien door leren.

Bart aan het werk bij Obs

Op de school kregen we te maken met drie verschillende leeftijdsgroepen. Deze groepen bestonden uit jongens, die wij trainen gingen geven in voetbal. Het opmerkelijke is dat de arme kinderen sporten in hun schoolkostuum. Ze hebben niet genoeg geld voor sportkleding. De meeste sporten op hun blote voeten, aangezien zij hun schoolschoenen netjes willen houden. 

Het stage werk is erg dankbaar. De kinderen zijn opvallend genoeg niet gewend om warmte te krijgen. Je merkt dat je heel gauw een band met ze opbouwt en dat ze graag een training van je volgen. Aan het eind van een training blijven ze graag bij je, omdat het thuis een stuk onaangenamer is.
Toen we klaar waren zijn we naar een school gegaan waar rijkere kinderen op zitten. Daar hebben we ook een training gegeven. Maar dat was lang niet zo leuk als op de eerste school. De kinderen waren verwend en luisterden slecht.

Rond 5 uur waren we klaar en heeft Kevin ons bij Lionshead afgezet. Lionshead dankt zijn naam aan het feit dat de berg de vorm van een leeuwenkop heeft. Kevin vertelde ons dat we vanaf het hoogste punt zowel de zonsondergang als de maan konden zien en dat we een prachtig uitzicht hadden over heel Kaapstad. Hij had geen ongelijk, het was onwijs mooi.
 -----

Zoals beloofd was het vandaag mooi weer. Met een strakblauwe hemel begonnen we de dag bij Kenmere basisschool. Op de school gaven we de jongste kinderen les, een zware taak. De man die ons daar in begeleid is een fijne om mee te werken. Ook hij was teleurgesteld in de wedstrijd van gisteren. ‘Ze speelden als een stel Italianen’ waren zijn woorden.

Rond het middaguur reden we naar Obs waar we training gaven aan de jongens onder 13. In de groep zitten een aantal heel talentvolle voetballers, die best hogerop zouden kunnen komen. De kans is groot dat twee van hen op oefenstage bij Ajax Capetown mogen, een mooie kans. 

Op Obs geven Kayra en Petra (medestudenten en huisgenoten) ook vaak les. Onder leiding van een Zuid-Afrikaanse jonge lerares geven ze onder andere volleybal en dansen. De lerares, die er sportief uitziet, is jammer genoeg weinig gemotiveerd in het uitoefenen van haar vak. Ze gaat vaak met 8 kinderen wat doen, en de andere 32 zitten niet te doen. (In de meeste klassen zitten 40 kinderen)

Het probleem in Zuid-Afrika is dat sportles op achterstandsscholen nu pas een beetje begint. Men komt er nu pas achter dat je via sport dichter bij de kinderen kunt komen. De kwaliteit van de sportlessen is dus heel matig en er is weinig controle. Zo ook bij deze lerares, niemand die haar controleert.
Overigens is de sportkant niet de enige die controle mist. Ook bij het theorie gedeelte zou dat veel meer moeten. Het gebeurd vaak dat er docenten gewoon niet op komen dagen, waardoor de kinderen soms wel uren in het lokaal zitten te wachten, op niets.
 -----

Het weer was een stuk minder als de afgelopen dagen. Het was licht bewolkt en er stond aardig wat wind.
We begonnen op mijn favoriete school. De kinderen komen voor het grootste gedeelte uit krottenwijken, maar ze zijn zo enthousiast en dankbaar voor alles wat je doet. In plaats van voetbal gaven we een algemene sportles. Als eerst deden we een estafette, de groep had het nog nooit eerder gedaan. Aangezien we geen materiaal hadden, gebruikte we hen schoenen als pionnen. Ze wisten niet van ophouden, ikzelf heb het na 2 estafetten wel gehad. Deze jongens bleven maar gaan.

Toen we klaar waren hebben we een tijdje staan kijken bij het schoolkoor. Op de school hebben ze een goede maar strenge juffrouw die met de kinderen zingt. Naast de juffrouw is er een pianist en iemand die dwarsfluit speelt. De kinderen zingen heel erg mooi. Zodra de piano zachtjes speelt zingen de kinderen zachtjes en elke keer als de piano wat harder klinkt zingen ze iets harder. Heel gaaf om mee te maken!

Kevin haalden ons vervolgens op om naar een school te gaan waar we volleybal gingen geven. Op het CIOS hebben we daar les in gehad tijdens het eerste jaar. We wisten dus hoe we het moesten aanleren. Het was erg leuk om te doen en we zagen heel snel resultaat wat de techniek betreft. Alleen het partij spel ging vrij moeizaam, net als met voetbal gaat de bal alleen maar heen en weer. Er is niet echt spraken van team spel. Kevin vertelde ons dat het team spel vanzelf komt. Het is geen eenvoudige sport om in één keer te leren.

Toen we op de terug weg naar ons appartement reden en naar de zee keken, was de zee verdwenen. We reden vrij hoog en keken uit op de kust. De zee lag bedolven onder een laag van damp. Het leek wel of de wolken uit de lucht op zee waren gevallen en daar als een deken bleven liggen. Een prachtig gezicht wat we nog nooit eerder hadden gezien.









 

maandag 23 april 2012

Ervaring Marisca: Project Last Chance

Medio januari ben ik voor de 3de keer als vrijwilliger werkzaam geweest bij project Last Chance in Kaapstad. Ook dit jaar heb ik toch ook weer goede resultaten geboekt. Directie, staf en leerlingen lieten mij node gaan en ook ik nam met pijn in het hart afscheid van iedereen. Maar het zal een tijdelijk afscheid zijn, want in 2013 kom ik weer terug.

De door mij begeleide leerlingen hadden allemaal een prachtige afscheidskaart voor mij gemaakt en ook van de directie en docenten kreeg ik een mooie kaart met veel lieve woorden daarop. De directeur, liet zich in zijn afscheidsspeech niet alleen zeer lovend uit over mijn werk, maar sprak ook veel lieve woorden over mij als persoon. Heel ontroerend.
 
In totaal heb ik 22 leerlingen dit jaar individueel begeleid met het verbeteren van hun leesvaardigheden van het Engels. Ook nu weer werd gebruik gemaakt van de leesmethode Toe by Toe in combinatie met eenvoudige boeken. Een aantal van hen had ik ook in 2011 begeleid. Het leesniveau van enkelen van hen was, nadat ik in maart 2011 was weggegaan, niet vooruit gegaan. Omdat ik steeds gedetailleerde verslagen had gemaakt van de voortgang van elke leerling, kon ik bij deze leerlingen de draad weer oppakken op het punt, waar ik vorig jaar was gestopt.

Project Last Chance: bijna klaar voor Valentine's day

Ook dit jaar heb ik weer een voortgangsrapportage gemaakt van elke leerling die ik heb begeleid. Eventuele toekomstige vrijwilligers kunnen van deze verslagen gebruik maken om een indruk te krijgen van het niveau van de leerlingen die ze gaan begeleiden.
Ik wens hen veel succes.

Marisca