maandag 22 december 2014

Samenwerking tussen Frank a do en Docenten voor Afrika

Frank a Do - online marketing, ondersteunt Teachers of Africa Foundation bij de optimalisatie van de Google Grants campagne en bij het realiseren van de online doelstellingen. Het doel van Frank a Do is een goede online vindbaarheid voor de foundation en een optimale gebruikerservaring op de website.

woensdag 10 december 2014

Learner Support Centre

Het Learner Support Centre is een centrum op Hout Bay High School, in Hout Baai, Kaapstad, Zuid-Afrika. Het LSC is een lokaal in een school waar leerlingen naartoe kunnen komen voor vragen over school, over hun toekomstplannen, en kunnen ze aan computers werken om zich zo voor te bereiden op lessen of om zich in te schrijven voor eventuele vervolgopleidingen. Tijdens mijn tijd bij het LSC hadden we vaak een gemixt aantal vrijwilligers in het centrum. Waar ik vooral voor zorgde is dat de kinderen aan het werk konden, hielp ze met projecten en gaf af en toe wat wiskunde begeleiding aan de leerlingen. 
    Ook is het in het LSC Remedial Teaching. Dat is onderwijs voor kinderen die amper of niet kunnen lezen en schrijven. Op Hout Bay High zelf wordt geen extra begeleiding gegeven en het is daarom ook een goed initiatief van Teachers for Africa om hier aandacht aan te besteden. Tijdens deze lessen heb ik Irene, remedial teacher, geholpen. Het was goed en leuk om te zien dat in die weken de kinderen duidelijke groei doormaakten en ook steeds enthousiaster werden naar mate ze meer konden lezen en schrijven. 

    Veel leerlingen hebben enorm veel toekomstplannen maar vinden het moeilijk hoe ze dat tot gewaarwording kunnen brengen. Op de school zelf worden ze daar amper mee geholpen en daarom is het erg belangrijk dat ze met dat soort vragen bij het LSC kunnen komen. Het LSC is dus een zeer veelzijdig centrum. 

- Geschreven door Wouter van der Does, lokale vrijwilliger - 

vrijdag 5 december 2014

Musical - The Little Tree.

The Little Tree


Ongeveer twee maanden geleden begonnen vrijwilliger Kim van Dongen en ik aan wel een heel bijzonder project. Wij kregen de opdracht om 'De Kleine Boom', een kerstmusical van Benny Vreden Kinderproducties, uit te voeren met Sentinel Primary School in Hout Baai, Kaapstad, Zuid-Afrika. Voordat we deze musical op de planken konden brengen, moest het natuurlijk eerst vertaald worden naar het Engels. Daardoor werd de naam: 'The Little Tree'. 

    



Met kinderen van vijf tot en met tien jaar oud gingen we de repetities in. Een aantal dagen per week reisden we af naar Hout Baai om daar in samenwerking met een aantal leraren alle scenes, liedjes en dansjes in te studeren. We werkten met z'n allen toe naar een spetterend optreden tijdens de Graduation van Grade R (dat is zoiets als van de peuterschool naar de basisschool gaan, waar, hier in Zuid-Afrika, een groot feest van wordt gemaakt). En gisteren was het dan zover. Honderden zenuwachtige kindjes moesten het toneel op. Zo'n 80 kinderen in het koor, zo'n 20 hoofdrolspelers en zo'n 100 figuranten kwamen ten tonele en lieten een spetterende indruk achter. Wat hebben de leraren, ouders en natuurlijk wij genoten van alle kinderen, en wat deden ze het goed. Wij zijn enorm trots. 
Verslag door Wouter van der Does, Foto's door Kim van Dongen (beide lokale vrijwilligers van Teachers for Africa Foundation)







dinsdag 4 november 2014

Student voeding? Wij bieden stages aan bij het Krugerpark

Een zinvolle voeding stage in Zuid-Afrika

Een zinvolle en unieke stage in één van de mooiste landen in Afrika? We hebben uitdagende projecten op nog geen vijf minuten rijden van het Krugerpark in Zuid-Afrika. We hebben een prachtige accommodatie in Phalaborwa. In deze accommodatie vind je enthousiaste vrijwilligers en stagiairs van over de hele wereld met een missie. Zij zetten zich in via Stichting Teachers for Africa en richten zich op de armste van Zuid-Afrika.

Wat zoeken wij in een stagiair?
We zoeken iemand die enthousiast, zelfstandig en flexibel is. We zoeken een initiatiefrijk persoon die van aanpakken weet en niet bang is om te presenteren. We willen dat je zelf met voorstellen komt en goed je grenzen kunt aangeven. Je moet affiniteit hebben met kinderen en jongeren. Bovendien is het van belang dat je goed Engels spreekt.

Wat ga je doen als stagiair?
Er zijn diverse opties voor stagiaires gespecialiseerd in voeding. Bij onze projecten in Phalaborwa zijn wij op zoek naar studenten die onderzoek willen doen naar het uitdelen van verreikt voedsel in de crèches waar wij mee samenwerken. Daarnaast zijn we op zoek naar studenten die voorlichting over voedsel en voeding kunnen geven op crèches, basisscholen en middelbare scholen. Verder willen we graag een markt scan laten uitvoeren waarin de voedsel behoeftes worden blootgelegd. We willen weten wat de drempels zijn en hoe groot de bereidheid is om goed voedsel aan te schaffen. Je gaat je met deze drie onderwerpen bezig houden. Kortom: een allround stage waar veel verschillende aspecten van je studie naar voren zullen komen. We zullen samen met jou overleggen wat het beste aansluit bij jouw wensen en zullen samen een zinvolle stage handen en voeten geven.

Teachers for Africa Foundation
De Teachers for Africa Foundation staat bekend om haar prettige accommodaties en haar professionele, gekwalificeerde ondersteuning. We bieden op maat gemaakte stages op kleinschalige projecten. Bij deze projecten werken we nauw samen met lokale partners. Dit houdt in dat we direct betrokken zijn bij de ontwikkeling, groei en evaluatie van de projecten. Onze mening telt! Daarnaast hebben onze accommodaties prima standaard voorzieningen, want wij vinden het van groot belang dat deelnemers een comfortabel thuis hebben om na een actieve dag te kunnen ontspannen. Er zijn bijvoorbeeld géén stapelbedden. Bovendien wordt je tijdens je stage goed ondersteunt en na je terugkomst is er mogelijkheid om je hele ervaring uitgebreid te evalueren voor je stageverslag.

Kortom: wij zijn op zoek naar gemotiveerde en enthousiaste stagiairs die er niet van houden om in stapelbedden te slapen. Ben jij flexibel, zelfstandig, geduldig en toe aan een uitdaging? Dan hebben wij de perfecte stageplek voor jou; intensieve ondersteuning in Zuid-Afrika, een goede voorbereiding en een geweldige accommodatie dichtbij.


Jij kunt ons helpen om een verschil te maken. Voor meer informatie kijk op: www.docentenvoorafrika.nl of stuur een mail naar teachersforafrica@gmail.com

woensdag 15 oktober 2014

De december musical!!


De komende tijd gaan onze lokale vrijwilligers Kim en Wouter aan de slag met een musical van Benny Vreden Kinderproducties. Tijdens deze unieke samenwerking tussen Benny Vreden en de Teachers for Africa Foundation gaan ze werken met de kinderen van de Sentinel Primary School in het township Hangberg in Houtbaai. De kinderen van groep 1 t/m 3 zullen in de spotlights staan terwijl de oudere kids ze ondersteunen met hun zang. Kim en Wouter hebben er veel zin in om aan de gang te gaan met deze nieuwe uitdaging. De uitvoering van de musical zal op dinsdagavond 2 december plaatsvinden. 

dinsdag 16 september 2014

Wederom succesvolle selectiedagen voor het sportinternaat

Eind Augustus vonden weer de jaarlijkse selectiedagen plaats voor het sportinternaat. Dankzij het volleybalproject van Teachers for Africa komen kinderen in contact met de sport en kunnen ze een beurs krijgen voor het internaat. Het grote succes blijkt uit de vele studenten die in de afgelopen paar jaar al zijn aangenomen op het internaat terwijl zij voor het volleybalproject SMASH! nog nooit hadden gevolleybald. We zijn trots dat zoveel van onze deelnemers nu een betere kans hebben op een mooie toekomst.

In late August the annual selections of the sport boarding school took place. Thanks to the volleyball project of Teachers for Africa, children come into contact with this sport and they can get a scholarship to the boarding school. The great success is shown by the many students who have been admitted at this boarding school over the last couple of years as they had never played volleyball before they came in contact with volleyball project SMASH! We are proud that so many of our participants now have a better chance at a bright future.

maandag 1 september 2014

Scholengemeenschap Regius College in Zuid-Afrika

In de afgelopen zomervakantie zijn er weer 4 docenten van het Regius College uit Schagen naar onze projecten in de buurt van Kaapstad, Zuid-Afrika geweest. Het Regius College is al jaren nauw betrokken bij de Teachers for Africa Foundation. Dit jaar gingen Andries, Inge, Kimberley en Wendy twee weken vrijwilligerswerk doen. Hieronder vindt u een greep uit hun ervaringsverslagen.

Andries: “We zijn hier voor de korte termijn: Kimberley geeft gym op een basisschool, Wendy doet kunstprojecten na school, tekent met leerlingen tijdens school en helpt Kimberley tijdens de afgelopen dagen en Inge en ik zijn vooral bezig met bijles in science vakken en soms vangen we mrs Julius op als ze het weer (te) druk heeft met één van haar andere taken… Opvangwerk. Korte termijn dus.

Inge: “Het is mooi en ik denk wel dat wij voor een paar leerlingen het verschil betekenen.

Andries: “We doen ons uiterste best om met een voldaan gevoel weer huiswaarts te keren. Voldaan betekent in dit geval: het gevoel van nut te zijn geweest, maar ook dat we genoten hebben. Genoten van de leerlingen, van de dingen die ze zeggen en die ze doen: een knuffel of een high five als ze je zien, ze delen hun weekendbelevenissen, willen op de foto, vertellen wat ze willen worden, willen weten over Nederland, vragen om bijles.”

Kimberley: “Veel indrukken en een enorme ervaring,..soms is het gewoon niet te bevatten.”

Andries: “Wat ondubbelzinnig vaststaat: of ik nu de verhalen van Kimberley, Wendy, Inge of m'n eigen ervaringen in gedachten neem: complimenten voor de leerlingen hier. Zoals mrs Julius zegt: "poor community, but very nice children." En ze heeft gelijk.


Wendy: “We hebben verschillende keren gesproken over het 'nut' van onze komst en vandaag heb ik gezien en gevoeld dat we wel degelijk iets hebben kunnen betekenen. Ik denk dat wij een aantal leerlingen een stukje positieve aandacht hebben kunnen geven, die ze thuis of van hun docenten niet krijgen.”